^^ PeNAnTiaN ^^

Lilypie

Thursday, July 30, 2009

^^ H1n1 ^^

SeKAraNg NiE OrG DOk SbUk NgAn PeRAnGi H1n1.
TerMasuk AKu niE yG SedANg BerJAga2 Dr KeNA PEpErAnGan H1N1.
RisO Jgk aku.. Aku Pun SkunK DAh kn Btuk2..
AbesLah AKu..
MLAs TuL aKu Nak Pi PKU EsOk..
Tp BahaYA PnYeR PSaL, TerpAksaLaH AKu Pi..
SeRa dah BisIng Duk SUh Aku Pi..DiA KAtEr Aku DAhDer 1 TAndA2 H1N1..
WAh, GlEr Aku seKEJAp...
HuHuHU...
KAt Cni NgAN bEk AtInYeR Aku, Aku BgLAh KaT KorANg.....

PeNGeNALaN & TANDa2 H1N1
PENGENALAN
Demam Virus Influenza A (H1N1) adalah sejenis penyakit sistem pernafasan (respiratory) yang biasanya ditemui dalam kawanan babi. Virus Influenza A (H1N1) atau demam babi ini biasanya berlegar dalam spesies babi sahaja dan tidak menjangkiti manusia. Namun jangkitan terhadap manusia telah berlaku dan penyebaran virus ini dalam kalangan manusia telah mula dikesan sejak tahun 1988.
Tanda-tanda dan Simptom Virus Influenza A (H1N1)
Demam, batuk, sakit tekak, sakit badan, pening kepala, sejuk dan kelesuan. Ada juga sesetengah kes cirit-birit dan muntah.
Cara Untuk Mengelak Daripada Dijangkiti Selesema
Membasuh tangan

Tidur yang cukup (KalO AKu TeRlebIh TDO.HEEhe..)

Minum banyak air (AtleAsT 8 GeLAS, BanYAK Tu...)


Makan makanan berkhasiat N selalu bersenam


No comments:

Post a Comment